door Jan Otter
•
28 maart 2024
Zonnepaneelboeren en paneelcowboys, bestaan ze nog? Enkele jaren geleden schreef ik een blog voor wat toen nog Collectieve Groene Energie (CGE) heette en de voorloper was van Next Generation Woning. De Gemeente Almere organiseerde destijds een voorlichtingsbijeenkomst met het thema “Energie Werkt” in het stadhuis. Er waren zorgen over de wildgroei aan paneelaanbieders. Cowboys Destijds betitelden we bedrijven die zich bezig hielden met het leggen van zonnepanelen als zonnepaneelboeren of cowboys. Dat kwam vooral door de toen nog relatief jonge markt met weinig regelgeving, beleid en opleiding. Acht jaar later is de markt gelukkig meer en meer aan het professionaliseren en de afgelopen maanden tijdens de crisis in de zonnepanelenmarkt werd dit steeds zichtbaarder. Nog steeds zijn er bedrijven die als ongeleide projectielen te werk gaan. Hun uitgangspunt is om snel “meters” te maken door het verkopen van zoveel mogelijk panelen – ongeacht de kwaliteit en herkomst. De uurtje-factuurtjementaliteit en korte termijn visie verhinderen echte aandacht voor de eindklant en vaak geven ze niet-thuis wanneer u deze mensen echt nodig hebt. Ja, ook wij hebben als bedrijf hiermee te maken gehad. Door hoge werkdruk, de vele aanvragen en schaarste aan technisch personeel hebben we met partijen samengewerkt waar we uiteindelijk niet gelukkig van werden. En dus ook weer afscheid genomen. Rendement en kwaliteit Destijds bij die presentatie werd het al duidelijk dat het de burgers niet om “meters” gaat, maar om kwaliteit en rendement van de te leveren zonne-energie-installatie. Daarbij zijn zaken van belang als het energieverbruik, de ligging van de woning, het legplan, het ballastplan, dakhelling, zonoriëntatie, zonuren, schaduwgebied en productkeuze. Oftewel, er gaan een hoop factoren in een goed plan.